Avançar para o conteúdo principal

The 11 Best Science Books of 2011 by Maria Popova


RADIOACTIVE
In Radioactive: Marie & Pierre Curie: A Tale of Love and Fallout, artist Lauren Rednisstells the story of Marie Curie — one of the most extraordinary figures in the history of science, a pioneer in researching radioactivity, a field the very name for which she coined, and not only the first woman to win a Nobel Prize but also the first person to win two Nobel Prizes, and in two different sciences — through the two invisible but immensely powerful forces that guided her life: radioactivity and love. Granted, the book was also atop my omnibus of the year’s best art and design books — but that’s because it’s truly extraordinary — a remarkable feat of thoughtful design and creative vision. To honor Curie’s spirit and legacy, Redniss rendered her poetic artwork in cyanotype, an early-20th-century image printing process critical to the discovery of both X-rays and radioactivity itself — a cameraless photographic technique in which paper is coated with light-sensitive chemicals. Once exposed to the sun’s UV rays, this chemically-treated paper turns a deep shade of blue. The text in the book is a unique typeface Redniss designed using the title pages of 18th- and 19th-century manuscripts from the New York Public Library archive. She named it Eusapia LR, for the croquet-playing, sexually ravenous Italian Spiritualist medium whose séances the Curies used to attend. The book’s cover is printed in glow-in-the-dark ink.
Full review, with more images and Redniss’s TEDxEast talk, here.

(mais uma vez roubado daqui)

Comentários

Mensagens populares deste blogue

Lispector, C., parte 1

A paixão segundo G.H. (1965) – – – – – – – – estou procurando, estou procurando. Estou tentando entender. Tentando dar a alguém o que vivi e não sei a quem, mas não quero ficar com o que vivi. Não sei o que fazer do que vivi, tenho medo dessa desorganização profunda. Não confio no que me aconteceu. Aconteceu-me alguma coisa que eu, pelo fato de não a saber como viver, vivi uma outra? A isso quereria chamar desorganização, e teria a segurança de me aventurar, porque saberia depois para onde voltar: para a organização anterior. A isso prefiro chamar desorganização pois não quero me confirmar no que vivi — na confirmação de mim eu perderia o mundo como eu o tinha, e sei que não tenho capacidade para outro. Se eu me confirmar e me considerar verdadeira, estarei perdida porque não saberei onde engastar meu novo modo de ser — se eu for adiante nas minhas visões fragmentárias, o mundo inteiro terá que se transformar para eu caber nele. Perdi alguma coisa que me era essencial, e que ...

"Cartas grandes porque não tenho tempo de escrever pequenas"

Eu nunca sei, neste ou naquele caso, o que sentiria.  Às vezes nem mesmo sei o que sinto. ( …) O meu estado de espírito actual é de uma depressão profunda e calma.  Estou há dias, ao nível do Livro do Desassossego. E alguma coisa dessa obra tenho escrito.  Ainda hoje escrevi quase um capítulo todo. Pessoa, F., 1914,   Cartas de Fernando Pessoa a  Armando CôrtesRodrigues (Introdução de Joel Serrão) Lisboa:Conflu~encia, 1944  . 3ª Ed. Lisboa:Livros Horizonte, 1985-36